10.11.2009

Pojištění proti stávce je třeba uzavřít včas

Praha 9.11.2009 – Po nedávno zažehnané stávce pilotů ČSA je před námi zřejmě reálnější situace, která navíc může vyvolat mnohem větší zmatek – hrozba stávky pracovníků pražského Dopravního podniku.

Řada manažerů či majitelů firem si okamžitě položí otázku, zda je možné se pojistit proti ztrátám, které jim vzniknou, pokud se jejich zaměstanci kvůli stávce dopravců nedostanou na svá pracoviště. Jak upozorňuje místopředseda Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM) Ivan Špirakus , mohou nastat i jiné situace: např. stávka na železnici může ochromit odběr zboží či dodávku surovin, stávka u klíčového dodavatele či odběratele zase povede ke značným obchodním ztrátám v důsledku zastavení výroby...

Podle informace AČPM je pro případ škody způsobené stávkou možno uzavřít pojištění. Ale pozor: pojištění nelze sjednat na stávku ve vlastní firmě , vždy musí jít o stávku v nezávislém podniku, jejíž důsledky však poškodí pojištěného.

Samotná škoda způsobená stávkou může mít různý charakter – ztráta zisku, ztráta tržeb, zvýšené náklady financování, penále za zpoždění, nebo ztráta nájemného či zvýšené náklady na náhradní dopravu (např. leteckou), či nalezení náhradního dodavatele. Základem pro přípravu pojištění je důkladná analýza rizik a plán kontinuity podnikání pro případ stávky.

Na českém trhu zatím o takové pojištění není mezi klienty zájem, a proto jej ani domácí pojišťovny nenabízejí“, připomíná Ivan Špirakus . “Ovšem dosavadní sociální klid v Česku se vlivem postupující krize může rychle změnit. Řada podniků je navíc stále více závislá na svých obchodních partnerech v zahraničí a může je tedy poškodit např. stávka v dopravě na druhém konci světa“, dodává místopředseda AČPM.

Pojištění pro případ stávky lze prostřednictvím pojišťovacích makléřů uzavřít v zahraničí, například u věhlasného Lloyd´s of London. I pro toto pojištění však platí, že jej nelze sjednat, pokud se již o přípravě stávky píše v novinách a škoda bezprostředně hrozí. „To by bylo stejné jako uzavírat v Praze pojištění proti povodni, když jsou již vytopené České Budějovice“, uzavírá Ivan Špirakus.