27.07.2009

Klienti pojišťoven by měli svému pojištění věnovat větší pozornost

Tisková zpráva AČPM vydaná v souvislosti se škodami způsobenými nedávnými záplavami.

Praha 21. července 2009 – Současné povodně, které postihly řadu míst republiky, opět prověřily kvalitu sjednaných majetkových pojištění občanů i firem. Při likvidaci vzniklých škod se ale bohužel často ukazuje, že pojistné plnění nepokrývá vzniklou škodu.

„Asociaci českých pojišťovacích makléřů je upřímně líto všech klientů pojišťoven, kteří nyní zjišťují, že za škody ze současných povodní obdrží méně peněz, než očekávali. Bohužel se ukazuje, že z katastrofálních povodní v roce 1997 a 2002 se klienti příliš nepoučili a stále nevěnují svému pojištění dostatečnou pozornost," zdůraznil Ivan Špirakus, místopředseda Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM).

Klienti pojišťoven by si ve svém vlastním zájmu měli zkontrolovat hlavně tyto skutečnosti:

  • Zahrnuje jejich pojištění staveb či domácností i riziko povodně a záplavy? V řadě případů nejsou tato rizika v základní smlouvě obsažena a pojišťovny je nabízejí jen jako připojištění, které je třeba sjednat zvlášť.

  • Je pojištění sjednáno na novou, nebo časovou cenu? U novějších pojištění bývá majetek obvykle pojištěn na novou cenu, což při škodě zaručuje, že poškozený obdrží na pojistném plnění tolik peněz, aby si mohl místo zničené věci pořídit novou se stejnou užitnou hodnotou. Starší pojištění, zejména v případě vybavení domácnosti, jsou však často koncipována na časovou cenu a pojistné plnění se pak snižuje o částku odpovídající opotřebení věci.

  • Byla smlouva aktualizována s ohledem na inflaci a změny v majetku? Pokud se hodnota majetku v domácnosti nebo ve firmě od uzavření pojistné smlouvy zvýší (například při nákupu nového vybavení či rekonstrukci domu), je třeba pojistnou smlouvu aktualizovat, jinak hrozí vznik podpojištění a v důsledku toho krácení pojistného plnění.

Špatným zkušenostem s likvidací pojistných událostí mohou podniky, municipality, ale i občané předejít spoluprací s nezávislými pojišťovacími makléři, kteří pravidelně pečují o pojištění svých klientů. Profesionální služba pojišťovacího makléře vždy zahrnuje:

  • přehled dostupného pojištění a konzultaci o možných rizicích,

  • konzultaci a doporučení ohledně limitů plnění a pojistných částek,

  • výběr a doporučení vhodné pojišťovny,

  • zápis z jednání o uzavření pojištění.

„Pojišťovací makléř ze zákona nese odpovědnost za svá doporučení ohledně uzavřeného pojištění a poskytuje svým klientům nezávislou analýzu dostupných produktů. Navíc je klientům k dispozici i při řešení pojistné události. Klienti tak mají mnohem větší právní jistotu, než když si uzavírají pojištění přímo s pojišťovnou či jejím zástupcem," řekl Ivan Špirakus.