29.07.2017

Členové AČPM stále rostou: v roce 2016 zprostředkovali pojistné za téměř 22,4 mld.

Objem pojistného, které pro své klienty loni zprostředkovaly makléřské firmy sdružené v Asociaci českých pojišťovacích makléřů (AČPM), stoupl na více než 22,388 miliardy korun, což ve srovnání s rokem 2015 znamená nárůst o celé 3 procenta. Rozhodující část výkonu, tedy plných 88% z celkového objemu obchodů, tvořilo neživotní pojištění, které je tradičně doménou pojišťovacích makléřů.

Asociace českých pojišťovacích makléřů sdružuje jak velké společnosti se zprostředkovaným pojistným přesahujícím miliardy korun, tak i menší makléřské firmy (seznam členů viz níže, případně na www.acpm.cz). O postupující koncentraci trhu (akvizice, slučování firem, rozšiřování sítí) svědčí fakt, že na prvních deset největších členů AČPM připadá 74,5% celkového zprostředkovaného pojistného za rok 2016.

 

Pokud jde o spolupráci s pojišťovnami, naprostou většinu pojistného v novém obchodu (podle metodiky ČNB) – přes 90% - zprostředkovali členové AČPM v roce 2016 u domácích pojišťoven, z nichž nejsilnějšími partnery jsou Kooperativa, Česká podnikatelská pojišťovna, ČP, Allianz, Generali, ČSOB pojišťovna, Uniqa či AIG (nyní Colonnade). Celkem členové AČPM sjednávali v roce 2016 pro své klienty pojištění u 91 domácích a zahraničních pojišťoven. Tato diverzifikace svědčí o tom, že členové AČPM umísťují své obchody s hlubokou znalostí nabídky pojistných produktů na trhu, což je z pohledu klientů velmi vítané.

 

V roce 2016 tak členové AČPM zprostředkovali na 549 tisíc pojistných smluv, poskytovali práci 5 173 osobám a působili v 884 kancelářích v ČR a ve 13 zahraničních zastoupeních.

 

Za pozitivní bilancí AČPM stojí především zvýšená kvalita služeb poskytovaných členy AČPM, kteří pro své klienty zajišťují nejen komplexní identifikaci rizik a nezávislý návrh jejich pojistného krytí, včetně výběru nejvhodnějšího pojistitele, ale také odbornou podporu při správě pojistky a vypořádávání případných pojistných škod. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že pojišťovací makléř pracuje vždy na straně svého klienta, se kterým uzavírá smlouvu o odborné činnosti (na rozdíl od agenta, což je obchodní zástupce pojišťovny).

* * *

Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM) byla založena v roce 1994 z iniciativy českých kanceláří mezinárodních makléřských firem. Cílem AČPM je podpora profesních zájmů a zvyšování profesionální i společenské prestiže povolání pojišťovacího makléře. Asociace se podílí na tvorbě zákonů, prosazuje profesní etiku, stará se o vzdělávání makléřů a navazuje mezinárodní kontakty. Od r. 1998 je členem Evropské federace pojišťovacích zprostředkovatelů (BIPAR) se sídlem v Bruselu. V současné době AČPM sdružuje 76 členů, ovšem prostřednictvím spolupracujících pojišťovacích zprostředkovatelů reprezentuje úctyhodných 3 500 subjektů. Výkony členů AČPM pak podle kvalifikovaného odhadu představují zhruba 3/4 makléřského trhu v České republice.

AČPM je rovněž vyhlašovatelem a organizátorem prestižní odborné ankety pojišťovacích makléřů Pojišťovna roku (od r. 2000 - bližší informace na www.pojistovnaroku.cz).